Kinderkanker moet de wereld uit


Wie ben jij? Stel jezelf voor!
Mijn naam is Anton van Nijkerk, 45 jaar oud getrouwd met Wieke en vader van 2 gezonde kinderen. We wonen in Wolvega in het zuiden van Friesland, ik ben werkzaam als projectmanager en hebben we een eigen bedrijf wiekewonen.nl. Sporten is voor mij zeer belangrijk, ik blijf hierdoor fit en is het voor mij ontspanning. Hardlopen doe ik 3 tot 4 keer in de week, daarnaast pak ik ook regelmatig de racefiets waarbij fietsen in de bergen het ultieme is.

Ik ben nu ruim 5 jaar aan het hardlopen en liep ik mijn eerste marathon in Amsterdam, 2016. Na deze marathon was het eerste wat in zei; ”Dit doe ik nooit meer”. Ik kwam na 4 ½ uur compleet kapot over de finish. Binnen een week vroeg Gretta mij, ga je mee naar Rotterdam een van de mooiste marathons van Nederland. En zo zie je maar, na een dikke week had ik mij ingeschreven voor de marathon van Rotterdam, maar wel mij een nieuw doel gesteld ik loop hem binnen de 4 uur en wil ik er fitter uitkomen. Mijn doel is gelukt en had ik inmiddels de smaak te pakken.

Inmiddels zijn we een paar jaar verder en heb ik 10 marathons achter mijn naam staan, mijn tijd is sterk verbeterd naar 3:10. Door betere begeleiding in de looptrainingen van Peter Hendriks van Fysio Stofberg is mijn tijd verbeterd maar ook de herstelperiode verkort, kortom ik ben sterker en fitter. Aan de hand van een gepersonaliseerde trainingsschema werk ik mijn trainingen af, gemiddeld 4 per week en coacht hij mij telefonisch, via mail en de app dit werkt voor mij perfect. Mijn sportieve doelstelling is om de big 6 marathons te lopen binnen 3 jaar. Dit jaar heb ik Berlijn en New York gelopen, 2020 loop ik de marathons van Boston en Chicago om 2021 af te sluiten in Tokio en London. Chicago is mijn volgende KiKa marathon en kijk ik er nu al naar uit, na mijn ervaring in New York.

Hoe ben je in aanraking gekomen met Run for KiKa Marathon?
Wieger en Gretta Zigterman vrienden van mij, liepen al jaren marathons voor KiKa, echte KiKa ambassadeurs!  Ik werd steeds enthousiaster en heb ik begin 2018 de stoute schoenen aan gedaan en  informatie opgevraagd voor de marathon van Berlijn. Gretta heeft mij toen overgehaald om New York als eerste te gaan lopen voor KiKa  “Die is zo gaaf!” en weer was ik om. Na de video call met Inge wist ik het zeker “ik wil dit gaan doen”, ik heb mij toen ingeschreven om in 2019 de marathon van New York voor KiKa te lopen. Het bekende KiKa virus heb ik ook, de KiKa runners groep is geweldig veel nieuwe vrienden, geweldige begeleiding en samen strijden voor dat geweldige doel: “Kinderkanker moet de wereld uit”.

Wat is jouw motivatie om mee te doen met Run for KiKa Marathon?
De motivatie was dat ik gezegend ben met 2 gezonde kinderen, dat ik met mijn gezonde lichaam en enthousiasme iets kan doen. Ik vind het zeer aangrijpend hoe kinderen moeten vechten tegen deze gruwelijke ziekte. Kinderen moeten vrij kunnen spelen en ouders moeten genieten van hun kinderen thuis bij de tafel of in de speeltuin. De saamhorigheid van alle runners om samen zoveel mogelijk geld op te halen voor KiKa en elkaar te motiveren in het lopen is grandioos. De progressie die wordt gemaakt in de onderzoeken naar kinderkanker die mede worden gefinancierd door KiKa motiveren mij om nog harder te gaan lopen om geld op te halen.

Wat is jouw beste tip die je andere KiKa runners mee wilt geven?
Zorg voor een sportieve en financiële planning. Laat je begeleiden door een trainer die je fit krijgt voor een marathon, het is niet niks en dan weet ik als geen ander hoe het niet moet. Een looptrainer zorgt voor een persoonlijk schema die past in jou levensstijl, in je doelstelling en het zoveel mogelijk voorkomen van blessures.
Je financiële planning is ook zeer belangrijk, Roger van de Linden heeft hier een heldere kijk op, plan goed wanneer je wat waar gaat doen en zorg ervoor dat je ruim op tijd je sponsor geld binnen hebt, dit zorgt voor rust in je laatste trainingen.
    
Welk advies zou je mee willen geven aan alle aankomende deelnemers?
Ga eerst goed bij je zelf na heb je voldoende lef om geld op te halen, ben je creatief in de sponsor acties dat zijn de belangrijkste vragen. Ik ben van mening dat iedereen een marathon kan uitlopen maar daar moet je wel wat voordoen. Je discipline in de trainingen is zeer belangrijk wanneer je dit volhoud dan kan je ook de marathon uitlopen. Stel je zelf eerst nog geen doel qua tijd maar ga genieten van al die mensen die je aanmoedigen en natuurlijk je prestatie.
  
Heb je al succesvolle sponsoracties georganiseerd en welke acties heb je nog planning staan?
Ik heb zelf veel contacten in het bedrijfsleven en spoor ik ondernemers aan om mij te sponsoren. De logo’s van de bedrijven druk ik op mijn shirt en besteed ik hier aandacht aan op social media. De grootste sponsor krijgt mijn wedstrijdshirt ingelijst en overhandig ik dit persoonlijk, weer een moment om in contact te blijven. Voor de KiKa groep organiseer ik een stollen actie met Kerst en Pasen. Alle KiKa lopers profiteren van de landelijke inkoop zodat ze relatief makkelijk marge kunnen maken met de verkoop van stollen. De KiKa stollen bezorg ik persoonlijk door heel Nederland voor mij ook weer een moment om de Kika vrienden te ontmoeten. Natuurlijk verkoop ik ook zelf de stollen en benader ik bedrijven om stollen af te nemen als relatiegeschenk of in het kerstpakket. De teller voor 2019 staat bij mij op ruim 800 stollen. Voor volgend jaar staat er een sponsorloop op het programma en een galadiner.
 
Heb je zelf iets wat je kwijt wilt?
KiKa heeft ervoor gezorgd dat een individuele loopsport een groep sport is geworden met een missie. Het motiveert mij enorm om door te gaan en nog meer geld op te halen voor KiKa. De betrokkenheid van zowel de KiKa Crew als alle andere KiKa lopers is zeer groot en kom je als nieuweling in een warm bad.

Liefs, Anton

Vraag hier de informatiebrochure aan! Of schrijf je direct in!
21-02-2020

Cookievoorkeuren

Functioneel. Noodzakelijk om de website te laten functioneren.

Analytisch. Om bij te houden hoeveel mensen de website bezoeken.

Tracking. Om je een zo goed mogelijke ervaring te geven, de website te verbeteren, jou relevante informatie en advertenties te laten zien, en voor social media. Inschakelen