Waarom is het belangrijk om een sponsorschema te hebben? Hoe kan een sponsorschema jouw helpen om nog meer plezier te hebben van jouw Run for KiKa Marathon? Na het lezen van deze blog heb je meer houvast en ben je beter in staat structuur aan te brengen in jouw sponsoractiviteiten.
Vanuit KiKa heb je al een doelstelling in de vorm van een minimumbedrag én een datum waarop het geld op jouw sponsorteller moet staan. Wil je heel relaxed de laatste weken naar de marathon beleven? Streef er dan naar om jouw sponsorbedrag minstens een maand voor de deadline binnen te hebben! Er is niets zo vervelend dan in de laatste weken nog te moeten stressen of je het minimale sponsorbedrag wel gaat halen.
Natuurlijk moet jouw doelstelling wel nog realistisch en haalbaar zijn. Om dit goed in te kunnen schatten, maak je een sponsorschema. Hieronder worden alle tips en tricks van het sponsorschema weergegeven!
De meeste KiKa-deelnemers starten na de inschrijving enthousiast met het delen van hun avontuur via social media of mail. Het easy money (familie, vrienden, leveranciers) stroomt vaak binnen, maar daarna wordt het anders!
Maak voor elke maand een prognose van de bedragen die je binnen denkt te krijgen. Denk aan donaties, collectes, acties bij winkels of evenementen. Op die manier begint het eindbedrag te leven en kun je beter inschatten of al die stappen naar het einddoel toe haalbaar zijn voor jou.
Na afloop van elke maand ga je kijken hoeveel je hebt opgehaald. Het meest cruciale onderdeel wordt nog heel vaak vergeten door de mensen die later in de problemen komen: analyseer goed wat de afgelopen maand goed ging en minder goed. Daar heb je de komende maanden wat aan!
Sponsorwerving is geen exacte wetenschap en je zult in de aanloop naar jouw doel regelmatig verrast worden, vaak positief, maar zeker ook wel eens negatief. Laat je niet uit het veld slaan door tegenvallers, want elke sponsortopper kan naast zijn of haar successen ook een paar acties en evenementen noemen die tegenvielen.
Misschien wist je dit allemaal al, maar dan zit de kracht in de herhaling. Jouw sponsorschema geeft meer kracht en motivatie om de sponsorwerving voor jou tot een succes te maken. Je mag het schema (zoals dit voorbeeld) in Excel maken, in een notitie op jouw smartphone, op een oranje en paars KiKa-notitieblokje, maar onthoud één ding: een succesvol sponsorplan bestaat niet alleen in jouw hoofd!
Functioneel. Noodzakelijk om de website te laten functioneren.
Analytisch. Om bij te houden hoeveel mensen de website bezoeken.
Tracking. Om je een zo goed mogelijke ervaring te geven, de website te verbeteren, jou relevante informatie en advertenties te laten zien, en voor social media. Inschakelen