Hoe is het met jouw sponsorschema?

Je moet niet alleen een marathon gaan rennen, maar ook heel veel geld gaan ophalen. Wat kun je daarbij leren van jouw hardlooptraining en waarom is het belangrijk om een sponsorschema te hebben? Hoe kan een sponsorschema jouw helpen om nog meer plezier te hebben van jouw Run for KiKa Marathon? Na het lezen van deze blog heb je meer houvast en ben je beter in staat structuur aan te brengen in jouw sponsoractiviteiten.

Bepaal jouw doel!
Vanuit Run for Kika Marathon heb je al een ondergrens voor jouw doelstelling in de vorm van een minimumbedrag én een datum waarop het geld op de sponsorrekening moet staan. Maar misschien wil jij wel een nog veel ambitieuzer sponsorbedrag, wil jij Goldrunner of zelfs topsponsor worden! Wil je zometeen heel relaxed die laatste weken naar de marathon beleven? Streef er dan naar om jouw sponsorbedrag minstens een maand voor de deadline binnen te hebben! Er is echt niets zo vervelend dan in de laatste weken nog te moeten stressen of je de grens wel zult gaan halen.

Natuurlijk moet jouw doelstelling, naast ambitieus, wel nog realistisch en haalbaar zijn. Wil je beter kunnen inschatten wat haalbaar is? Maak dan een sponsorschema. Lees het volgende deel en ontdek waarom het verder nog belangrijk kan zijn om zo’n schema te hebben.

Motivatie, steun en houvast met jouw schema
€7.500 over 10 maanden.....hoe ga je die in vredesnaam bij elkaar krijgen? En hoe weet je onderweg nu eigenlijk of je goed bezig bent? Na het lezen van dit deel heb je voldoende handvatten om jouw sponsorcampagne met een beter gevoel en meer grip te voeren.

De meeste KiKa-lopers starten na de eerste inschrijving heel enthousiast met het delen van hun avontuur via social media, mail en misschien nog een ouderwetse brief. Het easy money (familie, vrienden, leveranciers) stroomt vaak binnen, maar hoe weet je nu of je echt goed op weg bent? Door een duidelijk sponsorschema te maken!

Voor elke maand maak je een prognose van de bedragen die je binnen denkt te krijgen. Denk aan donaties, collectes, acties bij winkels of evenementen. Op die manier begint dat eindbedrag te leven en kun je beter inschatten of al die stapjes naar dat einddoel toe haalbaar zijn voor jou.

Na afloop van elke maand (en waarschijnlijk nog vaker) ga je kijken wat het geworden is. Elke keer weer een reality check voor jouw doelstelling. Het meest cruciale onderdeel wordt nog heel vaak vergeten door de mensen die later in de problemen komen: analyseer goed wat de afgelopen maand jou voor lessen geleerd heeft voor de maanden die gaan komen!

Komt er meer geld van donaties binnen dan verwacht? Dat kan betekenen dat de prognoses omhoog kunnen, maar het kan ook betekenen dat de potentiële sponsoren wat sneller storten dan je gedacht had en de prognose voor de komende maanden dus omlaag moet.

Valt een actie in het water? Kijk dan waarom dat gebeurd is en maak een plan om dat sponsorgeld op een andere manier te verzamelen.

Sponsorwerving is geen exacte wetenschap en je zult in de aanloop naar jouw marathon regelmatig verrast worden, vaak positief,maar zeker ook wel eens negatief. Laat je niet uit het veld slaan door tegenvallers, want elke sponsortopper kan jou naast zijn of haar successen ook een paar acties en evenementen noemen die tegenvielen.

Misschien heb ik voor jou een paar open deuren ingetrapt, maar dan zit de kracht misschien in de herhaling. Jouw sponsorschema geeft meer kracht en motivatie om de sponsorwerving voor jou tot een succes te maken. Je mag het schema (zoals dit voorbeeld) in Excel maken, in een notitie op jouw smartphone, op een oranje en paars KiKa-notitieblokje, maar onthoud één ding: een succesvol sponsorplan bestaat niet alleen in jouw hoofd!

Nog 1 keer de samenvatting:
  1. Bepaal jouw doel
  2. Maak een concreet plan om dat doel te bereiken
  3. Schrijf op en stel bij!
Heel veel succes en waanzinnig veel plezier bij het bereiken van jouw doelen!

                                                Download hier het sponsorschema
05-12-2018

Cookievoorkeuren

Functioneel. Noodzakelijk om de website te laten functioneren.

Analytisch. Om bij te houden hoeveel mensen de website bezoeken.

Tracking. Om je een zo goed mogelijke ervaring te geven, de website te verbeteren, jou relevante informatie en advertenties te laten zien, en voor social media. Inschakelen